Sezon otwarty „na grubo” podczas Targów RYBOMANIA 2024 w Poznaniu!
Trzy dni wypełnione po brzegi nowościami dla branży wędkarskiej, spotkaniami i tym, co najważniejsze - pasją. W dniach 1-3 marca na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbyły się największe w Polsce targi skierowane do branży – RYBOMANIA 2024. Zasadnym stało się jednak zaktualizowanie tego hasła – miniona edycja udowodniła, że uczestnicy RYBOMANII byli świadkami największego spotkania branży wędkarskiej w Europie.
Od niewielkich stanowisk rękodzielniczych z małymi arcydziełami, aż po 1000-metrowe stoiska tętniące życiem i asortymentem – niepowtarzalna energia tegorocznej RYBOMANII wypełniła po brzegi dwie największe hale MTP, pawilony 5 i 6. Ekspozycja powiększyła się od ubiegłego roku o 8600 m2, dając potężny sygnał dla branży: wędkarze w Polsce spragnieni są poznania nowości oraz spotkań. Ponad 250 wystawców z 12 krajów prezentowało sprzęt, przynęty, akcesoria, odzież wędkarską i turystyczną najlepszych producentów, namioty, łóżka, fotele, łodzie, pontony, a nawet kampery. W ich gronie pojawili się dystrybutorzy najbardziej znanych marek wędkarskich we wszystkich najpopularniejszych metodach, w tym karpiarstwa, wędkarstwa sumowego, method feeder czy spinningu. Większa o ponad 20% liczba wystawców jest dowodem na to, że mimo 12 edycji formuła Targów RYBOMANIA nadal jest aktualna, potrzebna i atrakcyjna dla uczestników. Bardzo cieszymy się z niemal 60 nowych firm, które dołączyły w tym roku do RYBOMANII – to one są motorem napędowym rozwoju wędkarstwa w Polsce, a jednocześnie doceniamy powroty na targi liderów branży. Myślę, że ekspozycja RYBOMANII doskonale spełniła oczekiwania zwiedzających, ale ma też jeszcze wiele do zaoferowania w kolejnych edycjach. – mówi Miłosz Jankowiak, dyrektor projektu RYBOMANIA. Uczestnicy tegorocznej odsłony Targów dostali absolutnie wszystko, czego potrzebować może wędkarz do realizacji swojej pasji – produkty, usługi, wiedzę i spotkania.
Dla laików i fanatyków
…a „wędkarz” w rozumieniu RYBOMANII to zarówno hobbysta, jak profesjonalista, bez względu na wiek. Zarówno początkujący, jak i taki, przed którym ryby mają niewiele tajemnic. Łowiący dowolną techniką, w każdych warunkach. Społeczność wędkarska dopisała bowiem w znakomitej liczbie 31 748 uczestników, którzy przybyli dla tych trzech wyjątkowych dni z ponad 20 krajów. – Pasja to najwyższa wartość Targów RYBOMANIA i głęboko wierzymy, że każda forma jej realizacji zasługuje na uwagę. Niezależnie od preferowanej techniki połowu, wszystkich zgromadzonych na RYBOMANII łączy wyjątkowy moment „brania” i sama przyjemność bycia częścią tej olbrzymiej społeczności. I właśnie po to to robimy – dla pasji. A pasja jest nieprzeliczalna na żadne liczby, jednak wartość branżowa, biznesowa przychodzi jako jej naturalna kontynuacja. – mówi Miłosz Jankowiak.
Nowości i premiery wędkarskie
Każdorazowym ważnym aspektem Targów są nowości i premiery producentów, które w tym roku prezentowały się wyjątkowo bogato: najnowsze modele wędek i kołowrotków, przynęty, nowe echosondy i polska premiera innowacyjnej łodzi zanętowej to tylko część tego, co oferowali wystawcy. Zobaczyć można było nowe modele łóżek, namiotów i odzieży, nowe silniki elektryczne i spalinowe.
Na RYBOMANII swoją pierwszą odsłonę miała także absolutna innowacja – łódź stworzoną przez firmę VIKING specjalnie na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Jej prototyp eksponowany był na stoisku w pawilonie 6.
Emocje i atrakcje w komfortowej przestrzeni
Tegoroczna edycja Targów RYBOMANIA odbyła się w dwóch największych halach na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich – pawilonach nr 5 i 6. Tysiące metrów kwadratowych i szerokie ciągi komunikacyjne zapewniły lepsze niż dotychczas warunki zwiedzania ekspozycji, a dodatkowe przestrzenie gastronomiczne, wypoczynkowe i strefa dla dzieci umożliwiły zaczerpnięcie nowych sił do korzystania z przygotowanych przez organizatorów i wystawców atrakcji.
Tych z kolei nie brakowało przez wszystkie trzy dni: na scenie głównej gwiazdy i eksperci wędkarstwa dzielili się swoimi doświadczeniami i wiedzą, wystąpili między innymi: Jakub Vagner, Ross Honey, Kamil Walicki, Radosław Witólski, Robert Adamski, Piotr Boufał, Rafał Mleczak, Tomasz Lewandowski, czy Monika i Łukasz Lechowscy, z publicznością spotkali się też zwycięzcy prestiżowych zawodów, m.in. Stairs2Hell i Polish Carp Masters 2023. Dodatkowo, pierwszego dnia odbyła się konferencja z udziałem naukowców z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskeigo. Ciekawostką była inauguracja licytacji jubileuszowego katamaranu wykonanego na zlecenie firmy MEUS z okazji 25-lecia zawodów World Carp Classic. Na katamaranie znalazły się podpisy wszystkich zawodników, a kwota uzyskana w czasie licytacji wesprze działalność Fundacji Wędkarze Bez Barier.
Ponownie do Poznania przyjechało także Gigantyczne Akwarium, które tym razem zostało ulokowane w pawilonie 6. Zbiornik na niemal 20 000 litrów wypełniony został ok. 50 okazami polskich ryb: pokaźnych karpi, amurów, boleni, szczupaków i jesiotrów oraz okoni, karasi, płoci i leszczy. „Testowały” one sprzęt najlepszych firm i umiejętności wybitnych wędkarzy na oczach widzów. Akwarium przyjechało na tę okazję z Portugalii, a lokalny hodowca nieprzerwanie dbał o dobrostan prezentowanych okazów. Dla producentów była to doskonała okazja do prezentacji nowości na nadchodzący sezon. Trzydniowe pokazy na Gigantycznym Akwarium poprowadziły znane i lubiane osobistości wędkarskiego świata.
Na tegorocznej RYBOMANII nie brakło tradycyjnych już „piątek” z postaciami znanymi z przestrzeni internetu. Pasjonaci wędkarstwa spotkali się m. in. z z Łukaszem „Luciem” Żółtym, Julią Grzyb (Wędkuj z Julią), Rafałem „RaFish” Chwedorukiem, Dominiką 333 Orlik, Łukaszem „Tuszolem” Tuszyńskim, Januszem Badełek (Karpiowy Janusz) oraz wieloma innymi twórcami popularnych kanałów na YouTube, Instagramie i Facebooku.
Złapać wędkarskiego bakcyla
W tym roku młodszych zwiedzających organizatorzy zaprosili do udziału w Akademii Młodego Wędkarza – akcji skierowanej do przyszłych pasjonatów wędkarstwa, mającej jednocześnie walor edukacyjny w obszarze ekologii i świadomości środowiskowej. W dniach 2-3 marca u każdego z 8 partnerów akcji uczestnicy Akademii realizowali zadanie zwiększające wiedzę o wędkarstwie i/lub środowisku naturalnym. Za poprawne jego wykonanie otrzymywali następnie pieczątki, których komplet mogli wymienić na upominki od sponsorów – w tym kilka wyjątkowych niespodzianek! Liczba dzieci chętnych do uczestnictwa w Akademii Młodego Wędkarza przerosła najśmielsze oczekiwania organizatorów, co napawa olbrzymim optymizmem co do prognozy dla całej branży – pasja w parze z dużą świadomością, zaszczepiona w młodym wieku, będzie owocować doskonałymi umiejętnościami w przyszłości.
W czasie RYBOMANII na najmłodszych czekały jeszcze inne niespodzianki – premiera niezwykle popularnego, jedynego w Polsce komiksu wędkarskiego fikotyFAMILY, Strefa Edukacji z zagadkami, pokazami i konkursami organizowanymi przez specjalistów w nauce przez zabawę: Centrum Edukacji Ekologicznej i Rewitalizacji Jezior w Szczecinku, Szkółkę Wędkarską "Catch&Release", Fundację Ratuj Ryby oraz wędkarską rodzinkę Carp Trip TV. Była to możliwość zdobycia wiedzy i wygrania atrakcyjnych wędkarskich (i nie tylko) nagród.
„Rybomania jak za najlepszych lat, albo nawet lepsza!”
W czasie Targów i przez kolejne dni po nich organizatorzy odebrali liczne relacje zarówno ze strony wystawców, jak i zwiedzających, które jednoznacznie wskazywały na powrót Targów RYBOMANIA do kondycji i energii znanych z najbardziej udanych edycji. Niepowtarzalna atmosfera tego wędkarskiego święta do teraz rezonuje w materiałach filmowych, komentarzach i wypowiedziach jego uczestników. – Słyszeć tyle zadowolonych głosów, wymienić tyle serdecznych uścisków dłoni, to najlepsza motywacja do tworzenia wydarzenia dla społeczności wędkarskiej. Rosnąca liczba wystawców, większa powierzchnia stoisk, szybujące zasięgi wydarzenia zarówno w skali krajowej, jak i zagranicznej, upewniają nas w tym, że bezapelacyjne warto łączyć wędkarzy – ponad podziałami, ponad granicami województw, regionów i krajów. – podsumowuje Miłosz Jankowiak. RYBOMANIA, jako jedyna impreza w Polsce łącząca branżę w tak szerokim zakresie i zasięgu, stanowi platformę dla pasjonatów wędkarstwa niezależnie od stopnia ich zaawansowania, preferowanej techniki połowu czy istniejących na co dzień relacji. – Obiecaliśmy rok temu, że kolejna odsłona RYBOMANII będzie jeszcze ciekawsza, pełniejsza i bardziej inspirująca i dokładnie tak się stało. Mamy już kilka pomysłów na przyszłość, aby moc tego wydarzenia rosła z edycji na edycję – dodaje.